2013. március 16., szombat

Egészben sült csirke Pataki tálban

A doboz jelzése alapján 1988-ban gyártották azt a Pataki tálat, amit anyukámék kaptak még egyszer régen, de ők sosem használták. Nekem viszont már régóta bizgerálta a fantáziám, hogy kipróbáljam, így elkértem anyáéktól. :)

Eléggé féltem, nehogy megrepedjen sütés közben a tál, mert nagyon régi sütőm van, ami borzasztóan erősen süt még takarék lángon is, de szerencsére alaptalan volt a félelmem. Nagyon finom, nagyon egészséges és nagyon könnyen elkészíthető étel készült viszonylag kevés munkával.

Fázisképeket is hoztam, hátha megjön a kedvetek nektek is a cseréptálban való sütéshez. Én biztos nagyon sokszor fogom még használni. :)
A recept saját, vigyétek bátran! Az egyszerűségre törekedtem, nekünk nagyon bevált.

Hozzávalók:

  • 1 db egész csirke
  • 2 db nagy sárgarépa
  • 1 db nagy fehérrépa
  • 1 db nagyobb hagyma
  • 2 db nagyobb alma
  • burgonya
  • bors
  • 3 ág friss rozmaring
  • szárított kakukkfű
  • pataki tál (nem mázas!)

A tálat legalább fél órára beáztatjuk. Mivel én először használtam a tálat, így az első használat előtt 1 órára áztattam vízbe a fedővel együtt úgy, hogy a víz kívül-belül teljesen ellepte.


Közben a zöldségeket megpucoltam, a répákat vastagabban felkarikáztam, a burgonyát és a hagymát nagyobb darabokra vágtam. Annyi burgonyát pucoltam, ami belefért a tálba.
A csirkéről eltávolítottam a nyakát, a lábakat, megtisztítottam a tokoktól, alaposan megmostam kívül-belül, kivágtam a püspökfalatnál a zsigeres részt, és a hájas részeket is levágtam (ezt ki lehet sütni zsírnak és töpörtyűnek, aki szereti).


A  csirkét kívül-belül besóztam, megszórtam borssal és kakukkfűvel szintén kívül-belül.


A belső részt teletömtem nagyobb darabokra vágott almával és egy ág rozmaringgal.


A zöldséget megsóztam, megszórtam kakukkfűvel és alaposan összekevertem.


Ezután a tál aljába helyeztem a zöldséget, rá a csirkét, a csirke mellé a maradék almát, és két ág rozmaringot kettétörve.


Ezután jöhetett a sütés. HIDEG sütőbe tesszük a tálat, és az első húsz percben mérsékelt lángon sütjük, hogy a tál lassan melegedjen be. Én 15 percig takarékon sütöttem úgy, hogy egy fakanállal résnyire nyitva hagytam a sütőajtót, utána 15 percig még mindig takarékon, de már teljesen csukott ajtónál, ezután 1 órát magasabb hőfokon. Ekkor kivettem sütőből és levettem a tetejét. Így nézett ki:


Az almákat kiszedtem egy tálra, majd fedő nélkül még fél órára visszadugtam a csirkét a sütőbe hogy a bőre megpiruljon (megjegyzem a csirke alsó része nem pirult meg, az inkább csak főtt, vagyis magát a csirkét is meg kellett volna kicsit fordítani).A végeredmény:


Egy csepp zsírt sem használtam, mégis minden nagyon zamatos lett. Az alábbi képen jól látszik, mennyi víz főtt ki a húsból és zöldségekből:


És jöhetett a lakoma. :)



15 megjegyzés:

Belli írta...

Ez nagyon jól néz ki,csak az a baj,hogy itt csak én ennék belőle...Magam miatt pedig nem csinálok,de pataki tálban készítettem már rakott krumplit:)))Az is nagyon fincsi volt,teljesen más mint sima tepsiben:)))
Lehet egyszer vendégeknek megpróbálkozok a csirkével is...Köszi a receptet!

Éva írta...

Nagyon guszta! Igazad van hogy a kedvem megjött a sütéshez csak most semmi hozzávalóm nincs itthon. Nekem is van ilyen tálam és már elég régen gondolatban ezt akartam csinálni, de ahogy látom most nálad biztos sort kerítek rá hogy megint ilyen finomat süssek!

teller-cake írta...

Amikor férjhez mentem, akkor tukmálta rám Anyukám az ő ezeréves - szintén sosem használt - Pataki-tálját. Egyszer kipróbáltam és nagyon imádom! Rendszeresen sütök benne mindenféle húsételt, de már édes felfújtat is csináltam benne. Az egyik kedvenc konyhai edényem! :)

teller-cake írta...

Amikor férjhez mentem, akkor tukmálta rám Anyukám az ő ezeréves - szintén sosem használt - Pataki-tálját. Egyszer kipróbáltam és nagyon imádom! Rendszeresen sütök benne mindenféle húsételt, de már édes felfújtat is csináltam benne. Az egyik kedvenc konyhai edényem! :)

Hankka írta...

Régen sütöttem már Pataki-tálban, de most kedvet kaptam hozzá, nagyon finom lehet a csirke így, a körettel együtt készítve! :)

Ditti írta...

Lányok! Nagyon örülök, ha meghoztam hozzá a kedveteket! Nekem nagyon kellemes csalódás volt a tál használata, szerintem szuper! :)
Belli: a csirkét nem szereti a családod? A rakott krumplit azt hiszem én is kipróbálom majd benne, köszi a tippet! :)
Éva: örülök, hogy meghoztam a kedved! :)
Teller Cake: na igen, anyukámék is úgy adták oda, hogy ez csak amolyan "hókusz-pókusz", de vigyem, ha kell. :) Azért küldtem nekik is kóstolót, és nekik is ízlett. :) De már nem adom vissza a tálat! :) Én is rendszeresíteni szeretném a mindennapokban.
Hankka: örülök, hogy neked is meghoztam a kedved! :)

trollanyu írta...

Anyukámank is volt, rengeteget használtuk, sajnos nem tudtam elhozni magammal. De ha egyszer látok itt, biztos, hogy veszek. Nagyon csábító a csirke azzal a sok zöldséggel:)

Ditti írta...

Köszi Trollanyu! :) Na, csak kiderül, hogy sokan használjátok, használtátok ezt a sütőedényt, és ennek nagyon örülök! :) Azt hittem a kutya sem szeret ebben főzni, valahogy ritka az ilyen recept a blogokon...vagy csak én nem futottam velük össze eddig? :)

Anikó írta...

Nagyon guszta lett!:-)
Én régen használtam, aztán valamiért nem, talán egyszer használat után nem szárítottam ki és bepenészedett. Azóta különben van agyagedényem, és abban sütöm a székelykáposztát, isteni!

Ditti írta...

Igen, a székelykáposztáról én is olvastam, hogy nagyon finom benne elkészítve. :)

Belli írta...

A csirkét szeretik,csak nem így egészben sütve(leginkábbis csontok nélkül:) )

Anyakobak írta...

Szia Ditti! Nagyon szeretem én is ezt a tálat. Sütöttem már benne rakottkrumpit, egész karajt, húsos bőségtálat, és az én "gyorsan, egyszerűen" habitusomhoz a legjobb megoldás. Beledobálni az összetevőket, fedőt rá, és mehet a sütőbe. Apropó sütő! Eddig én mindig forró sütőbe tettem, és sosem áztattam be. Elvileg nagyon magas hőfokon kiégetett kerámia, tehát az otthoni sütő hőmérséklete nem szabad, hogy ártson neki. Mindenesetre nekem eddig működött így. ;) Ezen kívül a fedő alatt is gyönyörű pirosra sülnek a husik.
Ma a Te receptedet készítem, be is áztattam. Kíváncsian várom az eredményt. Köszönöm az ötletet! :) <3

Ditti írta...

Kedves Anyakobak! Megírod majd, hogy sikerült? :) Én már nem is tudom, azt hiszem a használati útmutatóban olvastam, hogy be kell áztatni, de tök jó, ha anélkül is működik! :)

Anyacsak1van írta...

Szia! Én rakott krumplit nem csináktam benne. Azt fogom kiprobálni!!😊

Anyacsak1van írta...

Szia! Én rakott krumplit nem csináktam benne. Azt fogom kiprobálni!!😊

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...