2012. december 1., szombat

Gombóc

A gombócot én nagyon szerettem mindig is, de valahogy otthon nagyon ritkán készült, és én is ritkán készítem. Magam sem értem miért, hiszen nem nagy kunszt, és jól variálható: lehet prézlis vagy mákos, lehet szilvás vagy sárgabarackos, készülhet belőle gombóc és nudli is.
Ez a gombóc tán attól más, mint a jobban elterjedt receptek gombócai, hogy a krumplit meghámozva főzzük meg, és a tésztába nem kerül tojást.

A hozzávalókat nem mértem le, mindig érzésre készül.
Én most 3 "krumplinyomónyi" főtt krumpliból készítettem, és így lett 21 darab gombóc belőle.



Hozzávalók:
  • burgonya
  • rétes liszt (finom liszttel nagyon ragad!)
  • fahéj
  • vörös szilva vagy sárgabarack (friss, vagy fagyasztott)
  • házi zsemlemorzsa
  • kevés zsír (olajjal is lehet, de mamámtól így tanultam)
Elkészítés:

A burgonyát meghámozzuk, sós vízben puhára főzzük, krumplinyomóval áttörjük. Teljesen kihűtjük (célszerű előző este megfőzni és áttörni a krumplit).
A kihűlt, áttört burgonyát kevés sóval, és annyi rétes liszttel dolgozzuk össze, amennyit könnyedén felvesz. 
Kinyújtjuk kb. 4-5 mm vastagra, és akkora négyzetekre vágjuk, amellyel a bele helyezett gyümölcsöt könnyen körbe tudjuk ölelni.
Beleteszünk fél-fél szem magozott vörös szilvát, vagy kb. 1/3 db magozott sárgabarackot, megszórjuk késhegynyi fahéjjal, majd a csücskeinél összefogjuk, és a vágás melletti, 4-5 mm vastag oldalakat szembe fordítjuk és  összenyomjuk (ott nem lisztes, ezért szuperül összeragad!), majd gömbölyűre formázzuk.

A gombócokat lobogó vízben kifőzzük. Amikor feljönnek a víz tetejére kb. 3-4 percig kell még főzni takarék lángon. Tálba szedjük, és 1-2 evőkanál olvasztott zsírban megforgatjuk.

A házi zsemlemorzsát egy-két kanál zsíron aranybarnára pirítjuk, és egyenként beleforgatjuk a még forró gombócokat.
Forgathatjuk darált mákba is.

Cukorral (vagy porcukorral) megszórva tálaljuk. 

Nincsenek megjegyzések:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...